Undersøgelser har vist, at der er forskel i virksomheders opfattelse af deres forhold til sine kunder, og kundernes opfattelse til deres leverandør. Procentsatserne varierer fra undersøgelse til undersøgelse, men det overordnede billede er, at mellem omkring
- 75 og 90 procent af alle virksomheder mener, at de hos deres kunder har et godt image.
- 20 og 35 procent af virksomhedernes kunder er tilfredse eller meget tilfredse med deres leverandør.
Gabet mellem de to opfattelser er markant, og viser med al tydelighed at der er en stor risiko for at miste kunder. Alene med denne risiko hængende over hovedet, er det relevant at gøre lidt ekstra ud af det over for de trofaste kunder.
Andre undersøgelser påpeger, at det er temmelig kostbart at jagte nye kunder, frem for at gøre en beskeden og dog betydelig indsats for at bevare eksisterende kunder.
Nogle virksomheder har en bevidst kundestrategi, men de færreste virksomheder har et defineret loyalitetsprogram.
For ikke at havne i et sort hul med begrænset loyalitet fra din virksomheds forretningsforbindelser, giver det god mening at invitere dine fx top ti mest værdifulde kunder ud på en hyggelig fisketur. Uanset om i fanger noget eller ej, så bliver det en tur i kommer til at snakke om i lang tid fremover.
Hvad gør din virksomhed, for at bevare jeres loyale og trofaste kunder?